Kanelkaka med bär

Idag bestämde jag mig för att baka utan något recept som hjälpande hand att måtta med. Den blev otroligt god, min mamma kommenterade kakan som "årets bästa". Denna kaka ska jag definitivt baka fler gånger!
Eftersom smaken påminner mycket om pepparkaka så kan man utesluta bären för en mer "julig" kaka. :)

Kanelkaka med bär

en stor kaka


(Ursäkta den ovanligt dåliga bilden. Min kamera är sönder och jag förstår mig inte riktigt på min mammas. :P)

Ingredienser

75 g bakmargarin
2 ägg
2 ½ dl socker
3 dl mjöl
½ msk vaniljsocker
½ msk bakpulver
2 msk kanel
1 dl mjölk
Hallon och blåbär efter eget tycke (jag hade en mindre skål som mått bara)

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smält smöret.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och vänd sedan ner i ägg/sockerblandningen.
5. Tillsätt mjölken och rör försiktigt.
6. Tillsist tillsätter du smöret (och bären) och blandar lätt.
7. Häll den färdiga smeten i en smörad och bröad form och grädda i ugn ca 35-45 minuter.

Lycka till!

// Putte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0